case skanska Irtisanomiset kuuluvat alan luonteeseen

Rakennusalalla kysyntä vaihtelee suhdanteiden mukaan voimakkaasti: siksi työntekijöiden rekrytointi ja irtisanominen on alalla usein tarpeen. Rakennus ja kiinteistökonserni Skanskan Suomen yksikössä uudelleensijoittumispalvelut ovat osa jokaista irtisanomisprosessia. 

Olivat markkinat sitten noususuhdanteessa tai suvannossa, niiden vaikutukset huomataan rakennusalalla ensimmäisten joukossa. Myöskään Skanskan Suomen konttori ei ole tässä suhteessa poikkeus: jatkuvaa sopeutumista markkinoihin kaivataan.

”Olemme tottuneet palkkaamaan ja irtisanomaan – ja sitten taas palkkaamaan. Se kuuluu alan luonteeseen. Samaan aikaan välitämme todella työntekijöistämme: onkin haastavaa näyttää ihmisille aito huolenpitomme, kun samaan aikaan joudumme irtisanomaan heitä.” kertoo Skanskan Suomen yksikön Senior Vice President, Kirsi Mettälä.

Vuonna 2009, Skanska päätti osoittaa entistä paremmin arvostavansa työntekijöitään sijoittamalla Outplacement-valmennukseen irtisanottujen henkilöidensä tueksi.

”Saimme erittäin hyvää palautetta työntekijöiltämme, jotka osallistuivat valmennusohjelmaan. Jotkut heistä ovat sittemmin palanneet meille töihin ja he ovat olleet hyvin tyytyväisiä saamaansa valmennukseen. Siksi olemmekin päättäneet tehdä Outplacementista osan eropakettiamme kaikille työntekijöille.” jatkaa Mettälä.

”Jonkin ajan kuluttua siitä, kun työntekijä on lähtenyt meiltä, pidämme niin kutsutun ’exit-haastattelun’, jossa keskustelemme irtisanotun kokemuksista, nykyisestä tilanteesta ja tulevaisuuden toiveista. Yksi haastattelukysymyksistä on, olisiko työntekijä koskaan valmis tulemaan takaisin Skanskalle. Suurin osa haastatelluista vastaa myöntävästi, se kertoo meille, että irtisanomisprosessimme on arvostava.” sanoo Mettälä.

Kaikki Skanskan esimiehet koulutetaan irtisanomisprosessiin, kertoo Mettälä.

”Prosessissa on useita sudenkuoppia, joista tulee olla tietoinen. Selkeä ja rehellinen viestintä on kaikista tärkeintä. Jos ihmiset joutuvat arvuuttelemaan omaa tilannettaan, he eivät keskity töihinsä. Toisekseen, on olennaista, että esimiehet tuntevat irtisanomisprosessin ja oman roolinsa siinä. Heidän tulee pitää haastava irtisanomiskeskustelusta kunnioittavasti ja inhimillisesti. Lisäksi heidän tulee olla varautuneita niihin hyvinkin erilaisiin reaktioihin, joita keskustelu voi työntekijöissä herättää.”

Artikkeli on julkaistu alunperin AS3:n omassa Transition News -lehdessä.

Kirsi Mettälän 3 vinkkiä Outplacementia harkitseville yrityksille

  1. Kouluta esimiehesi arvostavaan irtisanomisprosessiin ja -keskusteluun.
  2. Seuraa outplacement-valmennettaviasi ja heidän valmennuprosessiaan aktiivisesti
  3. Erilaiset ihmiset vaativat myös erilaisen valmentajan. Outplacement-tarjoajasi tulisi pystyä tarjoamaan sopivia valmentajia monenlaisille persoonallisuuksille ja osaajille Tarvittaessa heidän tulisi myös olla valmiita vaihtamaan valmentajaa vaikka kesken prosessin.
"Selkeä ja rehellinen viestintä on kaikista tärkeintä. Jos ihmiset joutuvat arvuuttelemaan omaa tilannettaan, he eivät keskity töihinsä. " Kirsi Mettälä, Senior Vice President